Na ons bezoek aan Isla Isabela keren we terug naar het hoofdeiland van de Galapagos-eilanden, Isla Santa Cruz. Hier ligt ook de hoofdstad van de eilandengroep, Puerto Ayora. Het dorpje is een stuk ontwikkelder en daardoor ook wat meer toeristisch. Ook hier verblijven we vier nachten en is er genoeg te doen. Wat we allemaal ondernamen op Santa Cruz lees je hier.

Ons hotel ligt op zo’n 20 minuten wandelen van de haven, in een buitenwijkje van de stad. Onze kamer is royaal, met airco en met een eigen keukentje. Dit is ideaal op de Galapagos-eilanden want de restaurants zijn niet goedkoop. Elke ochtend maken we dan ook een eigen ontbijtje, gaat er een broodje voor de lunch mee en om de avond koken we ’s avonds in ons appartement. Wat een luxe om met een cheffie op reis te zijn! Andere mensen vinden het misschien ingewikkeld om zonder eigen spulletjes te koken maar Marc draait hier zijn hand niet om en meestal eten we ‘thuis’ lekkerder dan in de te hoog geprijsde restaurants.

Darwin Research Centre

Op onze eerste ochtend op Santa Cruz bezoeken we het Darwin onderzoekcentrum wat op zo’n 10 minuten van ons hotel vandaan ligt. Het is een gratis interactief museum waar je een hoop kunt leren over de biodiversiteit van de Galapagos-eilanden. Het grootste gedeelte van de dier- en plantensoorten komt nergens anders ter wereld voor en dat maakt deze eilandengroep zo speciaal. Ondanks dat er door de invloed van de mens een hoop veranderd is in de loop van de jaren, zijn er nu een hoop initiatieven om deze biodiversiteit zo goed mogelijk te behouden. Met de (negatieve) invloed van de mens bedoel ik onder meer de komst van honden als huisdieren, vee, en insecten. Een voorbeeld daarvan zijn de reusachtige landschildpadden. Zij zijn niet opgewassen tegen de invloeden van honden, schapen en ratten. Honden gaan op de eieren staan, de ratten eten de baby-schildpadjes op en ook het vee vernielt de nesten van deze vriendelijke reuzen. Gelukkig zijn er dus een hoop goede initiatieven om dit tegen te gaan. Zo zie je, in tegenstelling tot de rest van Zuid-Amerika, weinig tot geen afval op straat en op de stranden.

Naast al deze interessante informatie over de flora en fauna van het eiland is hier ook een broedcentrum voor schildpadden te vinden en ontdekken we een steiger vol met Iguanen en rifhaaien. Een prima snorkelplek!

Tortuga beach

Ons volgende uitstapje gaat naar Tortuga beach. Van het hotel krijgen we twee mountainbikes mee om het eerste stuk naar het begin van het wandelpad af te leggen. We onderschatten de hitte en de luchtvochtigheid een beetje want na 10 minuten fietsen zijn we allebei bekaf en drijfnat. Oei, en nu is het nog zo’n 50 minuten lopen naar het veelbelovende strand. Gelukkig gaat dat ons wat beter af. Het is een wandelpad dat voornamelijk in de schaduw ligt, best even pittig, maar als we uiteindelijk het uitgestrekte witte zandstrand zien liggen, zijn we de warmte al snel vergeten. Het strand loopt kilometers door en is witter dan wit. De zee is vrij onrustig. In de golven zien we allerlei kleine haaien zwemmen. Loop je een stuk door naar de verschillende lagunes dan kan dat wel. Daar is het water rustig en is het snorkelen ook best aardig. Op de terugweg lopen we opeens bijna tegen een landschildpad aan. Die loopt daar dus gewoon in het wild alsof het normaalste zaak van de wereld is (ja, dat is het voor hem waarschijnlijk ook, maar voor ons niet;)) Dit brengt onze dag tot een perfect einde en we vinden het niet erg als de regen daarna met bakken uit de hemel komt vallen.

Las Grietas

Vanuit de haven van Santa Cruz ben je binnen twee minuten aan de andere kant van de haven. Dit scheelt een heel stuk lopen, en vanaf hier loop je in zo’n 15 minuten naar Las Grietas. Een natuurlijke kloof waar kraakhelder brakwater door stroomt. Bij de eerste kloof is het wel een beetje druk, en er zwemmen weinig vissen, maar het is een heerlijk verfrissende duik. Loop je op je waterschoentjes een stukje over de stenen, dan kom je bij een tweede kloof waar geen kip te bekennen is. Op de terugweg komen we nog langs een mooi strandje waar het onderwaterleven een stuk interessanter blijkt te zijn. Tijdens het snorkelen zien we blacktip sharks en een aantal roggen.

Rancho Primicias  schildpadden

Voordat we vertrekken naar het volgende en laatste eiland brengen we nog een bezoekje aan een rancho. Een rancho is een prive-boerderij waar, in dit geval, de landschildpadden vrij leven. Het is wel een afgezet gebied, maar de schildpadden hebben alle ruimte. We ploegen wat door de modder en al snel komen we de eerste gigant tegen. Wat zijn ze groot!

Eten op Santa Cruz

In het dorpje is één straat ’s avonds afgesloten voor het verkeer en dan zetten alle restaurants hun terras op straat. Overal hebben ze verse vis. Voor zo’n $25 bestel je een verse gegrilde of gestoomde vis met rijst, frietjes en salade. Dit is ruim genoeg voor twee personen en super lekker! Even wanen we ons weer in Azië waar verse vis de gewoonste zaak van de wereld was.

Kortom, Santa Cruz is een fantastisch eiland waar zoveel te doen is. Dit, met de gemakken van het moderne stadje, maakt het tot één van onze favoriete bestemmingen. Ben jij wel eens op de Galapagos-eilanden geweest? Wat was je favoriete eiland?